Lukk

Volker Zibell: Fra Berlin via Liverpool til Oslo

Profilbilde Volker Zibell

Volker Zibell er nytt navn i MaerzportefĂžljen

Midt pĂ„ 70-tallet kom det en ganske sĂ„ kreativ fyr i begynnelsen av 20-Ă„rene flyttende til Oslo. Han hadde spilt i tyske band, gĂ„tt pĂ„ UniversitĂ€t der KĂŒnste (kunstakademiet) i Berlin, og etter ett Ă„r i Liverpool var han nĂ„ klar for Norge.

Volker Zibell

Profilbilde Volker Zibell ved tegnebordet hjemme i Oslo. Foto: Privat.

Her til lands vil han for noen vÊre kjent som vokalist i new-wavebandet The Cut som holdt det gÄende fra 1980 til 1984. Blant andre medlemmer i bandet kan nevnes Torgrim Eggen, Don Buchanan og Ivar Eidem. Og det var fra denne tiden jeg kjente til navnet Volker Zibell, som ogsÄ har vÊrt innom det noe mer obskure Femi Gange en periode, og ogsÄ det han omtaler som det kaotiske Frank Znort Quartet. I sistnevnte som saksofonist. NÄ er han klar med sine arbeider i MaerzportefÞljen.

- BÄde musikken og kunsten har vÊrt like viktige for meg som drivkraft. Men jeg har alltid vÊrt fascinert av LP-coverkunsten som oppstod pÄ midten av 60-tallet og som utviklet seg som en egen kunsttrend. Dessverre er dette borte nÄ, forteller Volker i dag.

Det begynte med trekkspill

Musikkinteressen begynte han Ä dyrke allerede i tiÄrsalderen, hjemme i Tyskland.

- Jeg har vĂŠrt inspirert av datidens populĂŠrmusikk helt siden 1962, da “Love med Do” med Beatles kom ut. PĂ„ den tiden sendte min mor meg til trekkspilltimer, og min klassekamerat og bestevenn Wolfgang og jeg, Ăžvde sammen. Men han kom omtrent samtidig med meg pĂ„ bedre tanker og begynte Ă„ interessere seg for Beatles, Stones, Small Faces og sĂ„ videre. Da ble det goodbye til trekkspillet og velkommen til piano, som jo er et mer seriĂžst instrument pĂ„ alle plan. Vi drĂžmte begge om Ă„ spille i band, og etter hvert som vi ble tenĂ„ringer begynte vi Ă„ spille rock, han pĂ„ bass og jeg pĂ„ munnspill og senere pĂ„ keyboards, men ikke i samme band. Vi Ăžvde i et lokale som vi delte med blant andre Tangerine Dream og Agitation Free. To band som senere skulle bli verdenskjente som noen av Krautrockens pionerer fra den “Berliner skole”. Jeg ble med pĂ„ munnspill i et band som kalte seg “Steeple Chase Bluesband”. Dette bandet bestod bl. a. av Hartmut Enke pĂ„ bass og Manuel Göttsching pĂ„ elgitar (vi gikk pĂ„ samme gymnas og var skolevenner). Manuel og Hartmut slo seg senere sammen med Klaus Schulze og ble til Ash Ra Tempel. Manuel utviklet sin egen stil med elektronisk musikk blandet med elgitar og ble etter hvert kjent som “Godfather of House music”, bĂ„de under sitt eget navn og under pseudonymet “Ashra”.

Lenge inspirert av surrealistene

Vel var Oslo landets hovedstad ogsÄ midt pÄ 70-tallet, men det mÄ ha vÊrt et pÄ alle mÄter mindre Oslo enn det vi har i dag. En viss overgang fra byene du kom fra, vil jeg tro?

- Det var en enorm forskjell. Oslo var selvsagt en stor kontrast bÄde til Berlin og Liverpool. Jeg var vant til Ä oppsÞke og delta i alle slags kulturelle aktiviteter og tilbud, som konserter, utstillinger og Ä vÊre en aktiv deltaker i en rik undergrunnskultur. Oslo var sÄ Ä si dÞdt til sammenligning, noe som var veldig frustrerende. Og lokaltoget var alltid forsinket, det er dessverre ikke blitt bedre med tiden, sier han med et smil.

Beatles, Stones, Who, Cream, Hendrix og Bowie er noen av inspirasjonskildene han nevner innen det musikalske omrÄdet. I den kunstneriske sfÊren var han lenge inspirert av surrealistene.

- Spesielt Dali, men nÄr jeg ser pÄ bildene hans i dag fascinerer han meg ikke like fullt. Da jeg som ung begynte Ä prÞve meg pÄ oljemaleri forsÞkte jeg Ä etterligne han, men resultatet var oftest skuffende.

Savner et stĂžrre og bredere kulturelt tilbud

Jeg har selv bodd rundt ti Ă„r i Berlin og synes det var ganske greit Ă„ vĂŠre nordmann i Tyskland – vi nordmenn er tilsynelatende ganske populĂŠre blant tyskere. Kulturforskjellen er ikke veldig stor, og selv om jeg mĂ„tte lĂŠre meg Ă„ takle «die Berliner Schnauze» (kan vel best oversettes med «brutal ĂŠrlighet), gikk det stort sett ganske greit. Hvordan er det Ă„ vĂŠre tysk i Norge – er det noe du savner fra Tyskland?

- Jeg savner et stÞrre og bredere kulturelt tilbud. Det har blitt noe bedre de siste 20-30 Ära, men kanskje har jeg kun vendt meg til det. Og sÄ hadde det vÊrt en fordel med et bedre utvalg i matbutikkene, sier Volker, og fÄr oss til Ä tenke tilbake pÄ da den tyske lavpriskjeden Lidl prÞvde seg i Norge for noen Är siden.

Men det er ikke Lidl Volker har i tankene. Selvsagt er det ikke det. Et selskap som utnytter sine ansatte pÄ det groveste, og vel bare Elon Musk kan konkurrere med nÄr det kommer til Ä uglese fagforeninger og det som verre er.

- Jeg tenker mer pÄ matbutikkene i andre europeiske land som har et mye bedre og bredere utvalg av matvarer enn det vi har i Norge.

Hva tenker du om din egen kunst opp mot det politiske; er det politiske elementer i kunsten din?

- Nei, men den er relevant pĂ„ et annet plan. Jeg har en intuitiv tilnĂŠrming til min kunstneriske aktivitet (art for artÂŽs sake). Hvis jeg fĂ„r lov Ă„ sette min egen merkelapp pĂ„ kunsten min ville jeg kalt den for “poetisk realisme”, ganske svulstig, ikke sant? Et krav om politisk innhold begrenser etter min mening kunsten. Men det finnes unntak, som Banksy. Han er rĂ„.

PÄ noen omrÄdet mener han kunst i Norge ofte skiller seg ut, ikke bare positivt.

- Jeg opplever det som uheldig at figurativ kunst er sÄ underkommunisert i Norge. Jeg har i en kortere periode jobbet nonfigurativ ogsÄ, men kom tilbake til det som ligger meg nÊrmest. Bruker man litt tid pÄ Ä se pÄ arbeidene mine finner man en god del abstrakte elementer inkorporert i bildene. Jeg syns det tilfÞrer en fin spenning.

The Cut Foto Kare Eide fargelagt og bearbeidet i Photoshop The Cut. Foto: KĂ„re Eide. Bildet er fargelagt og bearbeidet i Photoshop.

Den kreative prosessen som meditasjon

Jeg vet at mange, kanskje de fleste, kunstnere, er lei av at folk kommer til dem og spÞr hva de vil eller mener nÄr de lager kunst. Kanskje misliker du slike spÞrsmÄl ogsÄ, men finnes det noen ord som kan si noen om ditt kunstneriske prosjekt?

- Det kan gÄ lang tid fÞr et nytt motiv dukker opp i hodet mitt. Ofte er det bilder jeg har tatt, som jeg eksperimenterer med i Photoshop etterpÄ. Etter hvert, hvis jeg er heldig, krystalliserer det seg noe jeg synes er lovende. SÄ begynner jeg Ä tegne motivet, og jeg gjÞr selvfÞlgelig ogsÄ forandringer underveis. Den kreative prosessen er det viktigste, den er som en slags meditasjon, og det hele tar vanligvis noen mÄneder. NÄr bildet begynner Ä vibrere foran Þynene mine anser jeg det som ferdig, avslutter Volker Zibell, et av de nye tilskuddene i MaerzportefÞljen.

Volker Zibells arbeider er Ä se her pÄ vÄre nettsider (nettbutikken) og vi venter ogsÄ flere motiver inn i tiden som kommer.

Petter Haakon Pettersson