Lukk

Utstilling mars 2024: Colorful Straight Lines // Torbjørn Endrerud

Abbey Code

Colorful Straight Lines

Frem til 23.mars er det Torbjørn Endreruds arbeider som henger på veggene i Galleri Maerz. Han har de senere årene vært en vesentlig bidragsyter til Maerzporteføljen, i all hovedsak med sine bilder basert på kjente musikkpersonligheter. Utstillingen har fått tittelen "Colorful Straight Lines".

Heiser og rulletrapper

Sin bakgrunn har Torbjørne Endrerud fra ThyssenKrupp der han gjennom en årrekke var ansvarlig for utrulling av heiser og rulletrapper, den siste tiden i selskapet hovedsakelig med rulletrapper.

Tilfeldighetene vil det også slik at de første rulletrappene han hadde ansvaret for etter at han kom tilbake til Norge etter en lærlingperiode i Tyskland, var de som ble installert hos U Aandahls i Molde. Dette var på slutten av 70-tallet.

45 år senere er det altså Torbjørn Endreruds kunstneriske produksjon som inntar Molde. For det er nemlig slik at etter at Endrerud sluttet i ThyssenKrupp i 2020 har han i større grad hatt muligheten til å utvikle sine kunstneriske ferdigheter. Som etter eget utsagn har vært hva vi kan kalle fremtredende også i hans unge år.

- Jeg har jo malt og tegnet hele livet. Det var slik det var da jeg gikk på skolen, i tegnetimene. Da måtte jeg frem på tavla og vise frem det jeg kunne, erindrer han, og fortsetter:

- Jeg tegnet mye Beatles allerede som ung. Og jeg husker jeg satt på hytta nede i Fredrikstad og så på alle båtene som gikk forbi. Seilbåter og skøyter og sånt. Jeg satt og tegnet hele sommeren.

Så du kunne endt opp som en ordentlig skutemaler?

- He he. Nei, jeg tror ikke det.

Profilbilde Torbjørn Endreruds bilder inntar Molde i februar og mars.

Musikk heller enn kunst

Men vurderte du noen gang i disse tidlige årene kunsten som levevei?

- Nei, jeg gjorde nok ikke det. Ikke i det hele tatt. Men det jeg dro inn på, som var en stor hobby var musikk. Så jeg spilte i band, forteller Torbjørn.

Og det er her det faller ned i Endreruds samtalepartner for anledningen, gallerist Pettersson, at her har vi kanskje nok en trommeslager i Maerzporteføljen. For det er jo allerede et faktum at både Kirsten Reynolds og Ingrid Lilja Arntzen også spiller trommer i band ved siden av sine kunstneriske virker. Førstnevnte i pønkbandet London Dirthole Company, Arntzen i forskjellige mer jazzorienterte konstellasjoner. Og på spørsmålet om hva Torbjørn spilte i bandet, kommer det som etter de foregående linjene blir det forventede svaret:

- Jeg spilte trommer! Det var det jeg satset på i ungdomsårene. Vi kjørte rundt og spilte på ungdomsklubber og slikt. Vi tjente ikke noe penger på det, men det var jo jævlig gøy, forteller han videre.

20240207 195751 Nylig var Endreruds bilder også å se hos Albin Upp i Oslo.

Lærlingtid i Tyskland

Både Beatles og Stones er veldig tilstede i bildene dine. Det var kanskje mye cover av de banda som ble spilt?

- Nei, egentlig ikke. Det var mer hardrock, eller progrock, som det het på den tida.

Uten vokal da?

- Ja, uten vokal. Progrock blanda med blues. To av dem jeg spilte sammen med har endt opp som musikere. En av dem har studio rett borti gata her. Der møtes vi en gang i blant og jammer som i gamle dager. Og jeg har stadig trommesett stående hjemme i kjelleren.

- Men etter hvert måtte jeg begynne med noe ordentlig, og da dro jeg til Tyskland og begynte som lærling og kom inn på dette med rulletrapper og slikt. Og jeg husker at det første jeg gjorde da jeg kom hjem til Norge i 1977, tror jeg det var, var å dra opp til U Aandahls i Molde og montere fire rulletrapper. De neste tolv årene etter det jobbet jeg som selger, og da var det stort sett heiser jeg solgte. Den siste perioden hos ThyssenKrupp var jeg daglig leder for rulletrapper – frem til jeg for noen år siden lot ungdommen overta.

Så de siste årene er det først og fremst kunsten som har hatt grepet om Torbjørn Endrerud. Og nå er han altså tilbake der hans nå avsluttede rulletrapp-karriere startet. Med bilder fulle av kulturreferanser som de fleste vil kunne relatere til.