Lukk

Kurt Schwitters og AmerikadrĂžmmen

Hytta pa Hjertoya 2

Den tyske kunstneren Kurt Schwitters` navn knyttes i stor grad til Norge og vÄrt nÊromrÄde i MÞre og Romsdal. Hans forhold til Norge startet med en reise pÄ et turistskip, sommeren 1929, og endte med flukt til England, etter krigsutbruddet i 1940. I mellomtiden rakk han Ä etablere mange nÊre relasjoner i landet, og norsk natur ble en vesentlig del av hans skaperverk. Men egentlig ville Kurt til New York.

NÄr Kurt Schwitters sammen med sin kone Helma besÞker Norge fÞrste gang er det med en umiddelbar begeistring. Til sin venninne Hanna Höch, som hadde besÞkt Norge tidligere og anbefalt turen, skriver de fra Nordkapp 25.juli 1929 blant annet;

Vi er sÄ glade for at vi bestemte oss for Ä gjÞre denne reisen. Inntrykkene er overveldende, og ikke mulig Ä beskrive. Jeg skriver dette kortet til dere fra Nordkapp og midnattsolen.

Beste hilsener, Deres Helma og Kurt

Utover 1930-tallet vender Kurt Schwitters stadig oftere tilbake til Norge for kortere og lengre perioder. Han tilbringer tid pÄ Djupvasshytta ved Geiranger og pÄ HjertÞya utenfor Molde. HjertÞya oppdager han i 1933. I begynnelsen bor han i telt, men fra 1935 tar han og familien inn i den etter hvert velkjente potetkjelleren som lÄ i tilknytning til gÄrden til Theodor Hoel. Hoel og hans familie var pÄ denne tiden de eneste innbyggerne pÄ Þya.

Gaard i Romsdal privat eie Molde 50 x 60 cm

Flukt fra nazistene

Av Schwitters korrespondanse fra denne tiden gÄr det fram at det fÞrst og fremst er naturen som tiltrekker ham i Norge. Hva kunst angÄr, skriver han flere steder, er Norge knapt noe utsiktspunkt. Han burde vite hva han snakket om; allerede i 1934 innlemmet Museum of Modern Art (MOMA)i New York ett arbeid av ham i en utstilling, i forbindelse med sitt femÄrsjubileum. MOMA kjÞper inn sitt fÞrste arbeid av Schwitters i 1935 og ytterligere to i 1936. Kurt Schwitters er sÄledes ikke en helt umeritert, femti Är gammel kunstner da han flykter fra Tyskland til Norge tidlig i januar 1937.

Bakgrunnen for at Kurt Schwitters velger Ä forlate Tyskland (for godt - noe han ikke hadde noen anelse om pÄ flukttidspunktet) er nazistenes stadig kraftigere trakassering av det som i ettertid kan betraktes som innovativ kunst. Kurt Scwitters er allerede i 1936 inkludert i en av nazistenes utstillinger av entartete kunst (i fÞlge nazistene: degenerert kunst). Det er imidlertid meget mulig at Kurt Schwitters ikke har Norge som sitt fÞrstevalg nÄr det gjelder fluktdestinasjon. Gjennom MOMAs interesse for hans arbeider i Ärene forut for hans flukt, kan det synes som om han utvikler et stadig sterkere Þnske om Ä komme seg til USA.

MOMAs direktĂžr, Alfred H Barr jr, foretar sammen med sin kone en reise til Kurt Schwitters` Hannover i 1935. De kommer til Schwitters` hjem, men mĂ„ konstatere at kunstneren selv ikke er tilstede – han befinner seg pĂ„ det aktuelle tidspunktet i Norge. Kunstnerens sĂžnn derimot, Ernst, tar i mot dem og viser dem rundt i huset. PĂ„ denne mĂ„ten fĂ„r Alfred H Barr jr ta Schwitters viktigste Merzbau nĂŠrmere i Ăžyesyn. Barr forstĂ„r umiddelbart betydningen av dette verket, men ser samtidig store utfordringer i Ă„ kunne frakte noe slikt til New York for innlemmelse i en utstilling. Ja, Barr ser det rent ut sagt umulig.

Barr og MOMA velger imidlertid Ä gi plass til fotografiske fragmenter av Schwitters` mektige Merzbau pÄ utstillinger i 1936/37. Selv om Schwitters ikke har mÞtt Barr, eller noen andre representanter fra MOMA, fÞler han seg stadig bedre ansett som kunstner, ut i fra den interessen MOMA til en hver tid viser hans kunst. Dette medfÞrer ogsÄ at Schwitters etter hvert sender flere forslag til Barr om hvordan han sammen med MOMA kan fÄ gjennomfÞrt reising av en Merzbau ogsÄ i USA. I november 1936 sender Schwitters et brev til Barr hvor han legger ved skisser til Ä bygge en ny Merzbau hos MOMA. I brevet fremstÄr Schwitters noe ydmyk, og han poengterer avslutningsvis at Barr mÄ ta den tid han trenger til Ä tenke gjennom det hele. Det er ingen hast, avslutter han. Brevet sendes imidlertid samtidig som utvalgte arbeider fra Schwitters er med pÄ en av nazistenes fÞrste Entartete kunstutstillinger. Dette gÄr frem i et brev Schwitters skriver samme dag til sin venn Joseph Albers, som pÄ dette tidspunktet bor i USA. I brevet gÄr det frem at det er kanskje akkurat det; hast.

Alfred H Barr jr og MOMA svarer blant annet fÞlgende pÄ Schwitters` henvendelse;

Jeg skulle svÊrt gjerne Þnske at vi kunne gjennomfÞre prosjektet som du skisserer, men museet har dessverre verken plass eller midler tilgjengelig. Jeg beklager pÄ det sterkeste at vi ikke kan gjÞre noe.

Avslaget fra Barr og MOMA er datert 10.desember 1936. Tre uker etter dette velger Kurt Schwitters Ă„ forlate Tyskland. Han flykter til Norge 2.januar 1937 og bosetter seg pĂ„ Lysaker utenfor Oslo. Her pĂ„begynner han i Ă„rene som kommer et nytt Merzbau – tuftet pĂ„ de skissene han i 1936 sendte til MOMA. Ytterligere varianter av disse blir ogsĂ„ utfĂžrt pĂ„ HjertĂžya utenfor Molde.

Hannover

Flukt til Storbritannia

Selv om Kurt Schwitters trives godt i norske forhold lever stadig kunstnerdrÞmmen om Amerika. Etter at han flykter fra Norge til England via Skottland ved utbruddet av andre verdenskrig fortsetter hans korrespondanse med MOMA med uforminsket styrke. Noe innreisevisum til USA klarer han imidlertid ikke Ä skaffe; amerikanske myndigheter anser ham ikke for Ä vÊre i fare nÄ som han har kommet seg til England.

Mens krigen pĂ„gĂ„r erfarer Schwitters to store omveltninger i sitt kunstnerliv i lĂžpet av Ă©n uke. Åttende og niende oktober 1943 Ăždelegges hans Merzbau i Hannover under allierte bombeangrep. Det han selv anser som sitt kunstneriske hovedverk synes ikke til Ă„ redde. Samme uken gĂ„r Alfred H Barr jr av som direktĂžr hos MOMA. Dette erfarer Schwitters i et brev fra Barr, som han stadig holder kontakten med. Kontakten opprettholdes fordi Schwitters fremdeles Ăžnsker Ă„ komme seg til New York og arbeide der. Barr kan i sitt brev berolige Schwitters en smule; hans etterfĂžlger, og den Schwitters nĂ„ skal forholde seg til, James Johnson Sweeney, er ogsĂ„ en stor beundrer av kunstneren.

Merzbau Tate

ForsÞk pÄ Ä berge Merzbau

Da Kurt Schwitters like etter krigens slutt blir gjort kjent med at hans Merzbau i Hannover muligens ikke er helt totalskadd likevel, tyr han nok en gang til sine kontakter i USA. Oliver Kaufmann, en av kuratorene ved MOMA, stiller pÄ Schwitters forespÞrsel til rÄdighet tre tusen dollar for at han skal kunne reise tilbake til Hannover og pÄbegynne reparasjonsarbeider pÄ sin Merzbau. MOMAs nye direktÞr Sweeney, skriver i et brev til Schwitters i august 1946:

Mr. Barr og jeg er begge svÊrt begeistret over Ä hÞre at du er i ferd med Ä gÄ i gang med Ä restaurere din Merzbau i Hannover. Jeg mener det er et viktig monument for det tjuende Ärhundrets uttrykk, og jeg hÄper inderlig at du kan komme i gang fÞr det er for sent.

Ikke desto mindre mÞter dette bergingsprosjektet problemer. OverfÞring av penger til Tyskland er forbudt i denne vanskelige etterkrigstiden. Det er heller ikke tillatt Ä reise til og fra Tyskland som man vil. Da de fÞrste tusen dollar blir sendt til Schwitters i juni 1947 er det Äpenbart at Merzbauet i Hannover er for Þdelagt til at noe kan berges. Den tid som er spilt pÄ Ä fÄ pÄ plass alle formalitetene har umuliggjort bergingsprosessen. I et fortvilt forsÞk pÄ Ä berge noe som helst blir Kurt Schwitters enig med bidragsyterne om at det ogsÄ kan vÊre et alternativ Ä dra tilbake til Oslo og gjenoppta arbeidet med Merzbauet der. Beklageligvis faller ogsÄ dette alternativet sammen da Schwitters som tysk statsborger ikke vil bli garantert ny innreise til England om han forlater landet. Det hele ender derfor med at han pÄbegynner en ny Merzbau i sine engelske omgivelser.

Parallelt med dette pÄgÄr arbeidet med Ä sikre Schwitters engelsk statsborgerskap. Dette arbeidet skrider sakte, og muligens sikkert, frem mot en lÞsning. 11.november 1947 skriver han entusiastisk til sin venninne Margaret Miller:

Om noen fÄ dager vil jeg vÊre engelsk. Da kan jeg reise. For eksempel om jeg vil vÊre tilstede pÄ (collage)utstillingen og resitere min Ursonate.

Utstillingen han refererer til er en stĂžrre collageutstilling som skal Ă„pne i 1947, men utsettes til 1948. Schwitters er her representert med femten arbeider. Bare Pablo Picasso er representert med flere – han har med nitten.

Kurt Schwitters fÄr aldri muligheten til Ä reise til denne utstillingen. Han dÞr etter hjerneslag pÄ sykeuset i Ambleside 8.januar 1948. Uten noen gang Ä fÄ mÞte sine beundrere fra Museum of Modern Art i New York, uten Ä fÄ besÞke USA og uten Ä kunne berge noen av sine Merzbaus.

ForhÄpentligvis fikk han sin smule trÞst i vÄr nÊre natur. NÄr han under andre verdenskrig, fra London, skriver til sin kone, som han mÄtte forlate i Hannover fÞr krigen, heter det:

Og nÄ inviterer jeg deg allerede nÄ

til en reise til vÄr elskede HjertÞya

Husker du den overhodet, vÄr HjertÞya?»

Slik blir det ikke. Helma dÞr i Hannover i 1944. Norge fÄr ingen av dem muligheten til Ä besÞke igjen. Men om Kurt Schwitters aldri kom seg til USA; Museum of Modern Art har i dag mer enn fÞrti Schwittersarbeider i sin samling. Noe som er med pÄ Ä befeste hans uttalelser om seg selv:

Jeg vet at jeg er, og alltid vil forbli, en viktig faktor i kunstens utvikling. Jeg sier dette med stor styrke, slik at man ikke senere kan si: ”Den stakkars fyren hadde ingen anelse om hvor betydelig han var”.


Petter Haakon Pettersson

I fjellheimen om vinteren